مهندسي مكانيك خودرو



عیب یابی در ترمزهای پرقدرت (بوستري):



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب یابی در ترمزهای پرقدرت (بوستري):



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب یابی در دیفرانسیل و پولوس:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب یابی در سیستم ترمزهای هیدرولیکی



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب یابی در گیربکس معمولی:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب یابی در موتور و رفع عیب ان:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

عیب يابي سیستم سوخت رسانی



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

علل جوش آمدن آب رادياتور(گرم کردن موتور):



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

سيستم كنترل تطبیق سرعت ACC

 

مقدمه:

کنترل تطبیق سرعت (ACC) یک ویژگی خودرو است که در آن سیستم کنترل، سرعت خودرو را مطابق شرایط ترافیکی اطراف تنظیم می کند. یک سیستم رادار که در جلوی خودرو نصب شده است جهت آشکار کردن خودروهایی که در مسیر خودروی مجهز به ACC حرکت می کنند، استفاده می شود. اگر خودرویی کندتر حرکت کندACC باعث کاهش سرعت می شودو فاصله مجاز بین خودروی مجهز به ACC وخودروی جلویی را کنترل می کند. اگر سیستم متوجه شود خودرو دیگر مقابل خودروی ACC نیست ، سیستم ACC سرعت خودرو را افزایش داده وبه میزان تنظیم شده در کنترل سرعت بر می گرداند. این عملکردباعث می شود که خودروی مجهز به ACC مستقلا و بدون دخالت راننده سرعت را مطابق شرایط ترافیک کم یا زیاد کند. روش کنترل سرعتی که ACC انجام می دهد کنترل دریچه هوا(THROTLLE) وعملکرد محدود ترمز است.

 ACC سیستم 

 

 تعاریف ومرور فیزیکی:

- کنترل تطبیق سرعت ACC یک نوع پیشرفته سیستم کنترل سرعت قدیمی است که در آن اجازه می دهد خودروی جلویی را با فاصله مناسب دنبال کند.

- خودرویACC : خودروی مورد نظر که به ACC مجهز شده است.

- کنترل فعال ترمز: عملکردی است که طی آن ترمزهابدون عملکرد راننده وفشار دادن روی پدال ترمز عمل می کند.

- فاصله مجاز(فاصله ایمنی): فاصله انتهای خودروی جلویی با جلوی خودروی مجهز به ACC

- خودروی جلویی: هر خودرویی که در جلوقرار دارد ودر همان جهت ودر همان خط خودروی ACC حرکت می کند.

- سرعت تنظیمی : سرعت مطلوب که توسط راننده تنظیم می شود که در واقع حداکثر سرعت خودرو تحت کنترلACC است.

حالتهای سیستم:

- حالت خاموش ACC: دسترسی مستقیم به وضعیت فعال ACC امکان نداردو غیر فعال است.

- حالت ACC STANDBY: سیستم برای فعال شدن توسط راننده آماده است.

- حالت کنترل سرعت ACC: یک وضعیت جایگزین برای حالت فعال ACC است که در آن هیچ خودروی جلویی وجود ندارد بطوریکه سیستمACC در حالت کنترل سرعت در حد سرعت تنظیمی است یعنی همان عمل معمول وعادی سیستم های کنترل سرعت.

- حالت کنترل فاصله زمانی ACC : یک وضعیت جایگزین برای حالت فعال کردن ACC است که در آن فاصله زمانی بین خودروی ACC و خودروی هدف کنترل می شود.

- فاصله زمانی (TIME GAP): فاصله زمانی بین خودروی ACC و خودروی هدف، با فاصله ایمنی (CLEARANCE ) و سرعت خودرو با رابطه زیر مربوط می شود:

ACC VEHICLE SPEED /TIME GAP     CLEARANCE=

ACC

 ترکیب فیزیکی(PHYSICAL LAYOUT)

کروز کنترل

 

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، سیستم ACC از یک سری از قطعات وسیستم های مرتبط تشکیل شده است. روش ارتباطی بین مدول های مختلف از طریق شبکه ارتباط سیال که به عنوان  CAN(Controller Area Network)شناخته می شود ، صورت می گیرد.

ACC MODULE: وظیفه اصلی ماژول ACC پردازش اطلاعات راداروتعیین اینکه ایا خودروی جلویی وجود دارد ،می باشد.

وقتی سیستم ACC در حالت کنترل زمانی (TIME GAP CONTROL)می باشد اطلاعاتی جهت کنترل فاصله ایمنی بین خودروی ACC وخودروهای هدف برای مدول های کنترل ترمز وکنترل موتور فرستاده می شود.

مدول کنترل موتورCONTROL MODULE ENGINE}:

وظیفه اصلی مدول کنترل موتور دریافت اطلاعات از مدول ACC و Instrument Cluster وکنترل سرعت خودرو براساس این اطلاعات است. مدول کنترل موتور سرعت خودرورا با کنترل دریچه هوای موتور( Engine’s Throttle) تنظیم می کند.

 

مدول کنترل ترمز(Control Module Brake):

وظیفه اصلی این مدول تعین سرعت هر چرخ وکاهش سرعت خودرو با اعمال ترمز در صورت تقاضای مدول ACC است.سیستم ترمز هیدرولیکی با امکانات الکترونیکی نظیر سیستم ABS همراه است ویک سیستم کاملآسیمی یا مکانیکی نمی باشد.

INSTRUMEN CLUSTER:

وظیفه اصلی این واحد ، پردازش سوئیچ های سرعت(CRUISE) وارسال اطلاعات آن ها به مدول های کنترل موتور ACC است. این واحد همچنین پیام های نوشتاری و زبان نما را به راننده نشان می دهد به طوری که راننده اطلاعات و وضعیت سیستم ACC راملاحظه می کند.

CAN:

شبکه کنترل کننده محلی (CAN) یک شبکه استاندارد خودرویی است که از یک باس دو سیمه برای انتقال داده ها استفاده می کند. هر گره در این شبکه قابلیت ارسال0تا8 بایت داده رادر فریم پیغام دارد.یک فریم پیغام شامل یک هدرپیغام(Message Header) ، 0تا8 بایت داده وسپس یک CHECKSUM است. هدر پیغام یک شناخت منحصر به فرد است که الویت پیغام را مشخص می کند. هرکدام از گره های شبکه می توانند داده را درصورت خالی بودن خطا منتقل کنند. اگر چندگره بخواهند همزمان داده ارسال کنند، یک مدیریت داوری ایجاد می شود که تعیین می کند کدام گره کنترل باس را به عهده بگیرد. پیغام با بالاترین الویت که در هدر مشخص می شود، داوری را می بردو پیغام آن منتقل می شود. پیغامی که داوری را باخته است با آزاد شدن خط مجددا ارسال می شود.

سوئیچ های سرعت(CRUISE SWITCHES):

این سوئیچ ها روی غربیلک فرمان (STEERIG WHEEL) نصب می شوند ودارای چندین دکمه بوده و به راننده اجازه می دهند تا سیستم ACC را کنترل کند. این سوئیچ ها عبارتند از :

 ON : سیستم ACC را در حالت STANDBY می برد.

 OFF: عملکرد ACC را لغو وسیستم ACC را درحالت خاموش می برد.

+SET: ACC را فعال کرده وسرعت تنظیمی را ایجاد کرده یا به خودرو شتاب می دهد.

COAST: سرعت را کاهش می دهد.

RESUME: به وضعیت تنظیم سرعت بر می گردد.

+TIME GAP: فاصله مجاز (GAP) را افزایش می دهد.

-TIME GAP: فاصله مجاز {GAP} را کاهش می دهد.

سوئیچ های ترمز:

دو سوئیچ ترمز وجود دارد، سوئیچ ترمز(BS1) و سوئیچ دوم(BS2). هرگاه یکی از این سوئیچ ها فعال شود، کنترل سرعت غیر فعال می شود وسیستم وارد حالت ACC STANDBY  مي شود.

چراغ های ترمز:

وقتی که مدول کنترل ترمز در پاسخ به سیستم ACC ترمز می گیرد،چراغ های ترمز را روشن می کند تا کاهش سرعت را به خودروهای پشت سر اعلام کند.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

عیب یابی خودرو 

 

عیب یابی خودرو (عمومی)

 

         رفع عیب                                        علت های احتمالی                            عیب

باطری را شارژ کنید، سیستم شارژ را کنترل نمایید.

باطری ضعیف است.

استارت موتور را نمی چرخاند (نور چراغ جلو کم است.)

باطری راتعویض نمایید.

باطری معیوب است.

پست های باطری را تمیز یا تعویض نمایید. اتصال برق باطری و موتور استارت را محکم کنید.

کابل های باطری خورده و زنگ زده، یا اتصالها شل است.

تعویض نمایید.

سولونوئید استارت معیوب است.

استارت موتور را نمی چرخاند. (نور چراغ جلو خوب است.)

جا شیار دنده استارت را تمیز نمایید.

بندیکس کثیف و یا معیوب است.

تعمیر و یا تعویض نمایید.

استارت معیوب است.

تعویض نمایید.

سوئیج استارت معیوب است.

باطری را شارژ کنید، سیستم شارژ را کنترل کنید.

باطری ضعیف است.

موتور آرام می چرخد ولی روشن نمی شود.

تعویض نمایید.

باطری معیوب است.

پست های باطری را تمیز و یا عوض کنید. اتصال های استارت را محکم کنید.

کابل های باطری خراب، یا اتصال ها شل است.

تمیز و یا تعویض نمایید.

اتصال بدنه موتور خوب نیست

تعمیر و یا تعویض نمایید.

استارت خراب است

فیلتر و روغن موتور را تعویض نمایید.

روغن داخل موتور سفت است.

جرقه سر شمع ها کنترل کنید.

خرابی سیستم جرقه.

گردش موتور عادی است ولی روشن نمی شود.

خروجی کوئل را کنترل کنید

جرقه سر شمع مشاهده نمی شود.

شکستگی در دلکو و چکش برق را بررسی کنید و از نظر نداشتن رطوبت مطمئن شوید، هنگامی که جرقه ای از سر سیم کوئل به دلکو مشاهده نشد اتصال های مدارجرقه و پلاتین را کنترل کنید.اگر سرشمع ها برق وجود دارد، عیب مربوط به سوخت است.

 

فیلتر هوا را بردارید و عمل ساسات را بررسی کنید، اگر لازم باشد با فشار آرام انگشت آن را کمک کنید. روغن زدن به محور دریچه کاربراتور ممکن است کمک کند. اتصال بنزین از کاربراتور را شل کرده استارت بزنید و پمپ شدن بنزین را بررسی کنید.

جرقه سر شمع مشاهده می شود.

به داخل کاربراتور نگاه کنید گاز بدهید. رطوبت یا خشکی آن را تماشا کنید، اگر خشک بود مسیر پمپ شتاب دهنده را تمیز کنید، درصورتیکه مرطوب باشد شمعها را درآورده و پس از تمیز کردن آنها را از لحاظ فاصله تنظیم کنید.

در صورتی که بنزین به کاربراتور می رسد.

بنزین داخل باک را کنترل کنید ممکن است بنزین نداشته باشد و درجه اشتباه نشان می دهد.

بنزین به کاربراتور نمی رسد.

اتصال بدنه موتور پمپ بنزین را چک کنید و به پمپ تقه بزنید، اگر شروع به پمپ کردن بنزین کرد، پمپ را سوار کنید.

اگر پمپ بنزین الکتریکی باشد.

در صورتیکه کار نکرد به متخصص رجوع کنید. مطمئن شوید که مسیر از مخزن بنزین تا پمپ بنزین باز است، سر پمپ را بردارید و فیلتر پمپ را تمیز کنید و مطمئن شوید موقعی که سر پمپ را دوباره بستید محکم است و راه نفوذ هوا بسته شده است. لوله ها را از نظر نشت هوا کنترل کنید و در صورتیکه عیبی پیدا نکردید باید با متخصص مشورت کنید.

در صورتی که پمپ مکانیکی باشد.

کنترل و دوباره تنظیم کنید.

دلکو نامیزان است.

جرقه پس می زند، در داخل کاربراتور صدا ایجاد می کند.

کاملا خشک نموده و ترتیب جرقه را کنترل کنید.

در دلکو و نقطه های اتصال مرطوب است.

به قسمت " گردش موتور عادی ولی روشن نمی شود.". رجوع کنید با تکیه بر مسئله ساسات جرقه و شمع ها.

خرابی در سیستم بنزین و یا سیستم جرقه است.

موتور روشن شده ولی دوباره خاموش می شود.

تنظیم کنید.

پیچ گاز احتیاج به تنظیم دارد.

در دور آرام موقعی که موتور سرد است خاموش می شود.

فیلتر هوا را بردارید و کار ساسات را کنترل کنید.

ساسات درست کار نمی کند.

در صورتیکه امکان داشته باشد پیچ گاز را زیاد کنید.

دور آرام در دور کمی است.

هنگامی که موتور گرم است در دور آرام موتور خاموش می شود.

اگر ممکن است سوخت دور آرام را تنظیم کنید.

مخلوط بنزین و هوای دور آرام تنظیم نیست.

تمیز کنید.

پیچ هوا میزان نیست.

عمل ساسات را کنترل کنید.

ساسات گیر کرده است.

پلاتین را تنظیم کنید و در صورتیکه فرسوده باشد، تعویض نمایید.

پلاتین درست تنظیم نیست و یا خال زده است.

سطح شناور را به مقدار مشخص شده تنظیم کنید. والوهای سوزنی را تمیز کنید.

کاربراتور خفه کار می کند.

اتصالهای کاربراتور به منیفولد را محکم کنید. لوله مکش منیفولد را کنترل نمایید.

نشتی در لوله مکش (لوله منیفولد)

سرعت سوخت دور آرام را به مقدار مشخص تنظیم کنید.

مخلوط هوا و بنزین تنظیم نیست.

دور آرام موتور (سلو) نرم نیست.

پلاتین را عوض ، تمیز و یا تنظیم کنید.

پلاتین خال زده، کثیف و یا درست تنظیم نشده است.

فاصله دهانه شمعها را تنظیم نمایید.

شمعها کثیف و یا نامیزان است.

تنظیم کنید.

دلکو میزان نیست.

اتصالهای کاربراتور را به منیفولد محکم کنید.

نشتی در لوله مکش (لوله منیفولد)

فیلرگیری کنید.

فاصله ساق سوپاپها و چکشی ها میزان نیست.

تنظیم کنید.

تنظیم دلکو صحیح نیست.

شتاب اتومبیل کم است

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

تنظیم کنید.

تنظیم دلکو صحیح نیست.

شتاب اتومبیل کم است.

پیچها را محکم کنید و در صورتیکه واشر خراب شده باشد، تعویض نمایید.

در لوله مکش نشتی وجود دارد

سوراخها و والوهای سوزنی را تمیز کنید.

سوخت کافی نیست.

مطمئن شوید که تمام گاز داخل اتومبیل برابر تمام گاز کاربراتور است، در صورتی که لازم باشد تنظیم کنید.

بازوهای اهرمهای گاز میزان نیست.

قطعات فرسوده و یا خراب شده را تعویض نمایید. دلکو را طبق مشخصات موتور تنظیم کنید، گرفتگی داخل لوله آوانس مکش را برطرف نمایید واتصالات را محکم کنید.

آوانس اتوماتیک دلکو صحیح نیست.

تمیز کنید و یا تعویض نمایید.

شمع ها خراب شده است.

موتور ریپ می زند.

مدار جرقه، چکش برق و وایرهای سیستم جرقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام قطعات سیستم خشک و تمیز است.

مدار جرقه خراب است.

تمام قطعات متصل به منیفولد را محکم کنید.

در لوله های تنفسی نشتی است.

در صورتیکه لازم باشد تمیز کنید.

بنزین کافی نیست و یا با آب مخلوط شده است.

سوزن شناور را تمیز کنید. سطح شناور را کنترل کنید.

خفه کردن کاربراتور.

اگزوز را تعمیر کنید.

سیستم اگزوز گرفته است.

تنظیم کنید.

دلکو تنظیم نیست.

موتور دارای قدرت کمی است

تعمیر ویا تنظیم نمایید.

آوانس اتوماتیک خلاء خراب است.

تمام قطعات متصل به منیفولد را محکم کنید.

در مسیر لوله های تنفسی نشتی است.

فیلر گیری گنید.

فیلر سوپاپ ها صحیح نیست.

فشار را اندازه بگیرید.

فشار کمپرس کم است.

سوخت رسانی به کاربراتور و والوهای سوزنی را بررسی کنید.

بنزین کافی نمی رسد.

مطمئن شوید که تمام گاز داخل اتومبیل برابر تمام گاز کاربراتور است.

اهرم گاز خارج از تنظیم است.

طوری تنظیم کنید که دور آرام موتور افزایش یابد.

پیچ گاز احتیاج به تنظیم دارد.

در دور آرام موتور خاموش می شود ولی در بقیه مواقع عادی کار می کند.

تمیز کنید.

سوراخ هوایی سلو (دور آرام) مسدود شده است.

تمام قطعاتی که متصل به منیفولد هستند، کنترل کنید و در صورتیکه محکم نبودند محکم کنید.

در لوله مکش نشتی است.

مقدار آوانس را کاهش دهید.

دلکو خیلی آوانس است.

در حین کار موتور ضربه می زند.

فنرهای آن را بررسی کنید.

آوانس اتوماتیک گریز از مرکز معیوب است.

سیستم خنک کن موتور را کنترل نمایید.

موتور داغ می کنند.

شمع مناسب بکار ببرید.

شمعها داغ می کنند.

کربن زدائی نمایید.

جمع شدن جرم و دوده در محفظه احتراق.

تعویض نمایید.

واشر سرسیلندر سوخته است.

در درجه حرارت عادی موتور آب از لوله اگزوز خارج می شود.

تعمیر کنید.

سرسیلندر ترک برداشته

تمام اتصالهای داخل دلکو را تمیز و محکم نمائید و وضعیت آن را کنترل کنید.

سر وایرها در مدار جرقه شل یا کثیف است.

موتور در سرعتهای زیاد ریپ می زند.

پلاتین را کنترل و تنظیم کنید

پلاتین سوخته و یا فاصله ها تنظیم نیست.

تمیز یا تنظیم و یا تنظیم نمایید.

شمع ها خراب است.

نشتی و یا کمبود آب را کنترل کنید ولی قبل از اضافه کردن آب نیم ساعت جهت خنک شدن موتور صبر کنید.

کمبود آب در سیستم خنک کننده.

داغ کردن موتور

سفتی تسمه پروانه را به مقدار مشخص شده تنظیم کنید و در صورتی که تسمه خراب شده باشد تعویض نمایید.

تسمه پروانه شل است.

تعویض نمایید.

لوله های جنت خراب است.

واشر درب رادیاتور را کنترل کنید و مطمئن شوید که در حالت خوبی است و درب رادیاتور نسبت به درجه حرارتهای متفاوت مناسب عمل می کند، در غیر این صورن تعویض نمایید.

درب رادیاتور خراب و یا مناسب نیست

مسیر را تمیز کنید.

مدار دستگاه خنک کننده گرفتگی دارد.

ترموستات خراب شده را با یک ترموستات مناسب درجه حرارت کارکرد موتور تعویض نمایید.

ترموستات خراب است.

طبق مشخصات داده شده در کاتالوگ، اتومبیل را تنظیم کنید.

دلکو میزان نیست.

پمپ آب را تعمیر و یا تعویض نمایید.

پمپ آب خراب و یا نشت می کند.

اتصال لوله را از نظر نشت کنترل کنید.

عیب در لوله خارجی اتصال به رادیاتور جهت تنظیم و خروج بخار آب.

مسیرها را به وسیله گریس حل شده در آب باز کنید. از به کار بردن وسایل خشن خوداری کنید.

راههای عبور هوا به رادیاتور مسدود شده مخصوصا مسیرهای عمود بر رادیاتور. (پروانه، مگس و آشغال مسیر عبور هوا را مسدود کرده).

از متخصص کمک بگیرید.

ترمال سوئیچ پروانه برقی خراب است.

اگر گرفتگی وجود دارد بر طرف سازید. لوله مکشی را چک کنید. آوانس دلکو را طبق مشخصات داده شده در کاتالوگ اتومبیل تنظیم کنید. قطعات فرسوده را تعویض نمایید.

آوانس اتوماتیک دلکو خراب است.

داغ کردن موتور

موتور را متوقف کنید و اتومبیل را به محل گرم ببرید تا یخها آب شود

به علت یخ زدن، پمپ آب کار نمی کند و تسمه روی پولی هرز کار می کند.

در موقع روشن کردن موتور در هوای سرد از موتور صدای غیر عادی شنیده می شود.

محکم کنید.

تسمه پروانه شل است.

در صورتیکه جای گریس خور نداشته باشد ماده ای که توسط سازتده اتومبیل معرفی شده است به آب اضافه کنید.

بلبرینگ پمپ آب احتیاج به گریس دارد.

با یک یا دو قطره روغن سبک روغن کاری کنید.

بلبرینگهای دینام احتیاج به روغنکاری دارد.

ازمتخصص کمک بگیرید.

خرابی فرمان هیدرولیک.

تعمیر و یا از پمپ نو استفاده کنید.

کاسه نمد خراب شده.

پمپ آب نشت می کند.

در صورتیکه شکستگی مشاهده نگردید از واشر نو استفاده کنید.

واشر سر سیلندر سوخته و یا سر سیلندر ترک برداشته است.

وجود دائمی حباب هوا در رادیاتور و داغ کردن موتور.

لوله ها را بررسی کنید، اگر لازم بود تعویض نمایید. واشر سرسیلندر را در صورتیکه لازم بود تعویض نمایید.

نشتی خارجی (معمولا محل نشت گچ و شوره می زند).

رادیاتورمرتبا آب کم می کند.

نشتی آب به داخل موتور را با استفاده از گیج روغن و بالا آمدن سطح روغن می توان کنترل نمود. در حالت خیلی بد روغن بصورت سفید رنگ است. بخار اضافی لوله اگزوز را کنترل کنید.

نشت به داخل موتور.

کاربراتور را تنظیم کنید.

کاربراتور احتیاج به تنظیم دارد.

موتور زیاد بنزین مصرف می کند.

فیلتر هوا را تمیز و یا تعویض نمایید.

گرفتگی در ورود هوای مکشی است.

ساسات را رفع گیر نمایید.

ساسات گیر کرده است.

ازمتخصص کمک بگیرید.

خوردگی سیلندر، پیستون، رینگ (ها) و یا خرابی کاسه نمد روی گاید سوپاپها.

موتور مرتبا روغن کم می کند و دود آبی از اگزوز خارج می شود.

موتور را کاملا بشوئید و موتور را درحالت گرم نگه دارید و نشت آن را کنترل کنید، واشرهای لازم را تعویض و یا پیچ آنها را محکم کنید.

روغن ریزی موتور.

دود اگزوز عادی است ولی مرتبا باید روغن به موتور اضافه شود.

تمیز کن

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |